“Blauwe zone in centrum Bekkevoort is ondoordacht en nadelig voor inwoners en bezoekers”

BEKKEVOORT

Begin volgende maand wordt voor het eerst op drie plaatsen een blauwe zone ingevoerd in Bekkevoort: langs de Staatsbaan (N2) tussen de even huisnummers 118 tot 144 en de oneven huisnummers 173j tot 2023, inclusief de parking ‘Statieplein’. Ook de Eugeen Coolsstraat vanaf het huisnummer 19 en vanaf het huisnummer 20 c tot aan de aansluiting met de Staatsbaan (inclusief ‘parking bezoekers gemeentehuis’) wordt blauwe zone. En voortaan plaats je ook je parkeerschijf in de Kamiel Dekelverstraat.

Ondoordacht

Oppositiepartij N-VA waarschuwt inwoners voor gevolgen van de blauwe zone te Bekkevoort en zegt NEE tegen deze ondoordachte maatregel die heel nadelig is. De beperkte parkeertijd (maximum 3 uur) maakt het moeilijk om nog de bus te nemen naar Diest of Leuven. Ouderen en minder mobiele mensen worden extra getroffen. Ook omwonenden kunnen niet langer hun auto langdurig parkeren. Bezoekers moeten voortdurend hun parkeertijd in de gaten houden. Klanten, bezoekers, inwoners moeten telkens hun blauwe schijf leggen, ook al parkeren ze slechts enkele minuten.

Ook de timing is een doorn in het oog van de partij. “Waarom de meerderheid dit er nog heeft doorgeduwd vlak voor de verkiezingen blijft voor ons een mysterie”, zegt Jan Van Cauwenbergh, gemeenteraadslid voor N-VA.

N-VA vraagt daarom de afschaffing van de blauwe zone en het behoud van parkeerplaatsen zonder beperkingen voor inwoners en bezoekers. Alsook een vijftal parkeerplaatsen voor kort parkeren om te kunnen winkelen.

Zowel inwoners zowel als gebruikers van openbaar vervoer zullen hier overlast van ondervinden. Die blauwe zone is nadelig voor inwoners .

N-VA Bekkevoort

Inwoners inspraak geven

N-VA wil dat het hele mobiliteitsplan grondig herschreven wordt en dat de inwoners rechtstreeks inspraak krijgen in dit plan. Er staan ook bizarre maatregelen in, zoals de vermelding dat pas binnen zes jaar een onderhoudsplan van de fietspaden zal worden uitgewerkt. “Wanneer de bevoegde schepen werd gevraagd waarom dit er niet al lang was en tegen wanneer dit dan wel zou gerealiseerd worden, was het laconieke antwoord ‘tegen het einde van de volgende legislatuur’ – binnen 6 jaar dus, daar sla je toch steil van achterover. Wij willen het hele mobiliteitsplan grondig herschrijven, met rechtstreekse inspraak van de mensen die rechtstreeks gevolgen ondervinden van bepaalde maatregelen. Dat kan natuurlijk enkel als de kiezer ons hiervoor het mandaat wil geven”, zegt Jan.

Deel van het pamflet dat N-VA verspreidt bij de bewoners van Bekkevoort die in en om de nieuwe blauwe zone wonen.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.