Infrabel sluit nog een spooroverweg in Langdorp. Dorp riskeert in tweeën gesneden te worden

LANGDORP

Spoorwegbeheerder Infrabel sluit op 30 juni de spooroverweg in de Goorstraat in Langdorp. Enkel fietsers kunnen er nadien nog passeren. Daarmee zal er tussen Gijmel en Testelt nog slechts één overweg overblijven. Buurbewoners klagen dat ze ver moeten omrijden: “Het dorp wordt gewoon in tweeën gesneden”.


De sluiting van de overweg komt volgens spoorwegbeheerder Infrabel de stiptheid en veiligheid van het treinverkeer ten goede. Infrabel begon een aantal jaren geleden met het systematisch sluiten van overwegen voor het autoverkeer. Als eerste gingen in 2019 de overweg in de Opperstraat (volledig) de Oudenstokstraat (voor auto’s) dicht. Vorig jaar werd de Winterstraat voor alle gemotoriseerd verkeer afgesloten, enkel voetgangers en fietsers kunnen er nog passeren.

Op 30 juni sluit de overweg in de Goorstraat voor autoverkeer en wordt ze omgebouwd tot een fietsoverweg. Infrabel zal de fietsoverwegen van de Winterstraat en Goorstraat in een latere fase vervangen door een fietstunnel.

Door deze vierde overweg op het grondgebied van Langdorp te sluiten, riskeert het dorp voor honderden families in tweeën gesneden te worden. “Familieleden moeten ver omrijden om mekaar te bezoeken. Ik heb patiënten waar we tot vier km moeten voor omrijden”, reageert een thuisverpleegkundige uit Langdorp.

Ondoordachte beslissing

Tussen de spoorwegbruggen in Testelt en Gijmel blijft er nu over een afstand van 4,5 kilometer nog slechts één overweg open, deze aan de Grote Meur, waar het station van Langdorp gelegen is. Het sluiten van de vier overwegen de voorbije jaren is volgens een buurtbewoner een slecht doordachte beslissing die bovendien niet verkeersveilig is.

“Door het sluiten van de Winterstraat en Goorstraat zal al het verkeer gebundeld worden in de smalle Grote Meur met aan de kant Langdorp een moeilijk te overziene bocht en aan de kant Gijmel een slecht te overziene helling. Er passeert nu al veel vrachtverkeer en autobussen die mekaar amper kunnen kruisen. De Grote Meur heeft geen fiets of voetpad, bij kruisend groot verkeer moet je letterlijk in de kant springen.”

Gebrek aan inspraak

Ook oppositiepartij Cd&v Aarschot is niet te spreken over de sluiting van de overweg. Ze klaagt het totale gebrek aan transparantie en inspraak aan waarmee deze beslissing gepaard gaat. “Bij de beslissing van de Aarschotse gemeenteraad zit geen enkel verantwoordingsstuk of geen enkele duiding: zo ontbreken adviezen van de stedelijke mobiliteitsdienst, de stedelijke verkeerscommissie en de stedelijke politie. Ook Infrabel zelf voegt geen enkel verantwoordingsstuk toe.”

De partij vroeg een inspraakvergadering voor de lokale bevolking te organiseren, maar het stadsbestuur wenste daar niet op in te gaan.

Foto:CD&V Aarschot

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.